We made it: hello CAIRNS! - Reisverslag uit Cairns, Australië van MJ & JACK - WaarBenJij.nu We made it: hello CAIRNS! - Reisverslag uit Cairns, Australië van MJ & JACK - WaarBenJij.nu

We made it: hello CAIRNS!

Door: jacky

Blijf op de hoogte en volg MJ & JACK

31 Maart 2015 | Australië, Cairns

Hallo Nederland!

Jullie vragen je vast af... Hoe is dat werk nou afgelopen bij MJ en Jacky. (of misschien vraag je dat helemaal niet af, maar toch vertel ik het even :) )

Op 5 maart zijn we begonnen met citroenen plukken. Althans dat was de bedoeling.. Het was een van de warmste dagen in Queensland en daar kunnen de citroenen niet goed mee omgaan. Ze worden namelijk heel vochtig van binnen en als je de citroenen dan wilt plukken, worden ze gauw beurs. Op 6 maart doen we dus poging twee, en we vermaken ons best goed. Voor ongeveer 1,5 uur en dan is het weer slecht nieuws. Het is nog steeds te warm! Zoals je nu al merkt ben je onzettend afhankelijk van het weer, balen. Gelukkig vinden ze vandaag wel een oplossing en mogen wij manderijnen 'thinnen'. We halen de lelijke, allerkleinste en verbrande eruit met een stok. Klinkt wel leuk, en dat is het ook wel, op het feit na dat er een mevrouw elke paar minuten gaat schreeuwen dat het niet precies goed is. En hoe goed je de boom ook had getinned, mevrouw vond altijd wel iets... Maar niks te klagen want we krijgen per uur betaald! Na 3 dagen is het feestje over en mogen we Grapfruites plukken. Ook dat zou best te doen zijn, als de ring niet 29 (!!) CM groot was. Dit houdt in dat je alleen de grapefruites mag plukken die vast blijven zitten op de ring, dus die groter zijn dan 29 CM. Laat nou bijna heel de boom 27 CM en kleiner zijn... En komt daar ook nog eens bij dat we 30 dollar per 1x1x1 meter bin krijgen. Met alle backpackers besluiten we per direct te stoppen want uitgerekend kregen we ongeveer 5 dollar per uur, ipv het gemiddelde 20 dollar.
Wat een avontuur, maar we hebben flink gelachen met alle backpackers. De camping beloofd plechtig nieuw werk te regelen maar we komen allemaal op de standby list. Het is betalen voor nog een week huur of de boel verlaten en uiteraard kiezen wij voor optie 2.

Op 12 maart gaan we met gierende banden uit Childers en daar komen we nooit meer terug!! We gaan naar het beruchte ''Bundaberg'' waar veel backpackers uitgebuit worden. Toch willen wij het hier ook proberen en dat doen we voor een paar dagen. We bellen, gaan langs hostels, schrijven ons in op wachtlijsten en wachten. En wachten. En wachten. En doei, dit is zonde van de tijd; we gaan weer lekker verder!! Tijdens het wachten in Bundaberg breng ik samen met MJ nog een bezoekje aan het ziekenhuis want ik wordt wakker met 4 grote blaren op mijn buik. Ik slik hiervoor medicijnen voor gordelroos maar dit blijk ik uiteindelijk niet te hebben. Wat het is, is nog steeds een raadsel maar ondertussen zijn het 4 littekens (oorlogswonden) geworden. Mooi aandenken:).

We gaan (weer) reizen; op naar Town 1770 (de stad waar Captain Cook is aangekomen in Queensland) en Agnes Waters. We zwemmen hier in de zee en vermaken ons prima. We zijn nog steeds met onze duitse vrienden dus dat is gezellig. Na twee dagen besluiten we weer op pad te gaan want er komt nu een saai stuk aan op de snelweg. Via Rockhampton rijden we naar Mackay en daar bezoeken we Eungella National Park. Hier is een wandelroute van 5 KM en kan je twee mooie watervallen bezoeken. We zetten de wekker (vrijwillig) om half 5 's ochtends om op tijd te zijn bij het Cape Hillsborough National Park waar de kangaroo's met zonsopgang op het strand te vinden zijn. Net als op de postcards: springende kangaroo's en een opkomende zon; mooi!

In Airlie Beach is het water weer super blauw en schreeuwt om een duik maar helaas: vanaf nu tot eind mei zitten er jellyfish in de zee die dodelijk kunnen zijn. De zee is dus alleen een optie als er een afgezet stuk is en dat is nu niet het geval. Gelukkig heeft Airlie een supergroot Lagoon (buiten zwembad) waar we ons prima in vermaken. MJ kan een dagje werken in iemand's tuin voor geld en dit leidt tot een goede connectie voor ons. We mogen namelijk gebruik maken van de tuin, electriciteit en water van die meneer. Dit zorgt ervoor dat we wel 5 nachten in Airlie Beach blijven. Er zijn namelijk geen legale slaapplekken en veel mensen die we hebben gesproken hebben boetes gehad, dus door deze slaapplek kunnen we extra genieten van Arilie. We doen een toffe Tour naar de Whit Sundays. Witte stranden, zwemmen in de zee met Anti Jellyfish pakken, snorkelen, de lekkerste lunch met garnalen (joepie) sinds maanden!! Een top dag dus.
De meneer waar MJ voor gewerkt heeft, heeft een eigen garage en wil gratis naar de auto's (ook van de duitsers) kijken. Heel fijn! Hij heeft goed nieuws voor ons: alles is prima. We besluiten alleen verder te reizen en nemen afscheid van onze vrienden. De volgende dag krijgen we een telefoontje dat hun auto het heeft begeven en dat ze het niet kunnen maken. Wat een ramp...
Wij zijn ondertussen in Townville aangekomen en genieten hier van rockpools en de afgezette zee. Ondertussen boeken we de ferry naar Magnetic Island. Een erg mooi eiland, 8 KM van Townsville waar je lekker kan zwemmen, snorkelen, wandelen en als je geluk hebt (wij dit keer niet) koala's en walibie's kan spotten.
We bezoeken nog meer national parken: Paluma Range National Park. Waar je heerlijke rivieren hebt met helder water, watervallen en vissen. En in Girringun National Park bekijken we de hoogste single drop waterfall van Australie: Wallamans Falls. Erg mooi en wat ook leuk is, is dat er bijna altijd een regenboog doorheen schijnt. Bij Mission Beach kunnen we in de afgezette zee zwemmen, lekker!

En dan is het zover: we bereiken Cairns! Mijn favoriete stad, iedereen is hier lekker relaxed, alles draait om de Reef en ze hebben weer een prachtig Lagoon. Afgelopen nacht zijn we om half 3 gewekt door de bewaking. We moesten de plek verlaten want anders konden we een boete betalen. Wat een avontuur! Er zijn nu veel meer backpackers en daardoor is het wat moeilijker om slaapplekken te vinden, gelukkig zijn we al een aantal keer onder de boetes uitgekomen dankzij MJ's onschuldige gezicht :).

Omdat we niet echt veel hebben gewerkt en ook denken dat er niet veel meer op ons pad komt, hebben we besloten de auto te koop te zetten. Als deze verkocht is, willen we onze laatste maanden in Azie doorbrengen (denk aan Vietnam, Thailand, Malaysie, Indonesie). Gelukkig weten jullie ook dat onze plannen dagelijks, of misschien wel uurlijks (als dat woord bestaat) veranderen!!

We gaan in ieder geval dit paasweekend naar Astrid, Peter, Amy en Yasmine (Vrienden van mijn familie). Zij wonen in het prachtige Cape Tribulation dus hier gaan we ons vast goed vermaken.

Wat er nog allemaal gaat gebeuren weten we niet, maar we hebben zin in ons volgende avontuur en kijken uit om de familie leden langzaam te gaan zien. Piet en Sonja (MJ's papa en mama) komen mid april in Bali aan dus wie weet zien we die al over drie weken....

Heel veel liefs uit CAIRNS.
MJ en Jacky

• 31 Maart 2015 - 11:03

Maxim Ross:

hahah awesome story jack, veel plezier in cape trib. Zie je in indo :D...

• 31 Maart 2015 - 11:07

YFD:

Fantastic.......................

• 31 Maart 2015 - 11:09

EEMZ:

Woopwoop wat een avonturen weer! HEERLIJK! Ik hoop dat jullie flink wat AUD $$ krijgen voor de auto. Gooi jullie verkoop skills in de strijd! :D Groetjes en dikke kus aan Astrid, Pete, Amy en Yasmine. Veel plezier en geniet nog even van de tim tams, barbies, Cairns etc. Hoop dat jullie ook nog een dagje kunnen duiken op the GB reef! Groetjes ook aan Clint en Snowee xxx

• 31 Maart 2015 - 11:25

Zelda:

Wat een avonturen! Geniet van de laatste maanden, zoals jullie misschien al door hebben... tijd VLIEGT! xxx

• 31 Maart 2015 - 13:07

Ans Donker:

Heerlijk om jullie verslag te lezen. Genieten jullie nog maar verder voordat je het weet is het.... september. Ik hoop dat jullie de auto goed kunnen verkopen. Dikke knuffel en kus voor allebei Ans

• 31 Maart 2015 - 17:21

Ans En Jan:

De tijd gaat super snel, ook daar bij jullie. Nog veel plezier en hoop dat de car oplevert wat je dacht en dat jullie weer verder kunnen. Doei doei XXXXXX
    Ans en Jan

• 01 April 2015 - 10:02

Ycm:

Het is toch niet te geloven dat jullie al weer bijna Australië gaan verlaten

• 02 April 2015 - 20:43

Opa En Oma:

lieve twee.
    Was blij met jullie verslag,en dat het allemaal zo fijn gaat .hoop dat je de auto snel
    kunt verkopen. Azië is ook leuk oke ,geniet xxx opa

• 03 April 2015 - 23:07

Elly:

Hoi Jacky en Maarten Jan,
    Jullie reisverslag wordt steeds meer spannend en onvoorspelbaar en ook mooier. Maar ook weer dichter bij julie terug keer. Geniet, werk, ontspan zolang je nog kunt. Gr. Elly

• 07 April 2015 - 15:26

Marij:

Jij hebt toch ook een heel onschuldig gezicht, Jack? :) en in onderhandelen ben je het beste! Normaal gesproken ding je af, nu maar zorgen dat je het bedrag omhoog krikt. Azie is vast weer een nieuwe toffe belevenis en zoals ik al bij Sabine las: een verademing dat alles zo goedkoop is! Keep on going!

• 07 April 2015 - 19:16

Arno:

Als jullie rond 20juli toevallig in thailand zijn.. Connect me!
    ik en rachelle gaan 3,5 week door thailand reizen.. Miss kunnen we meeten;)
    Ga vooral door met onbezorgd genieten

• 07 April 2015 - 20:04

Renee:

Helemaal niet vervelend om Aussie voor Azië te verlaten! Vietnam gaan jullie super vinden en ben ook heel erg benieuwd naar de andere landen! En wat leuk dat jullie sappie gaan meeten, (alweer) heeeel veeeel plezier!