The friendship bridge - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van MJ & JACK - WaarBenJij.nu The friendship bridge - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van MJ & JACK - WaarBenJij.nu

The friendship bridge

Door: Jacky

Blijf op de hoogte en volg MJ & JACK

13 Juni 2015 | Laos, Luang Prabang

Hallo nederland,

Lichtelijk gefrustreerd begin ik aan dit verslag. Het afgelopen uur heb ik namelijk al een blog getypt maar door een simpele handeling (backspace alles) op de ipad heb ik deze gedeletet.
Na wat vloeken en een koekje om mijzelf te kalmeren ga ik nu dus voor poging 2. Vanaf een leuk bakkerijtje in Luang Prabang, Laos, schrijf ik dit verhaal. De bakkerij heeft airco dus we houden het hier wel even uit. Buiten is het namelijk, ondanks dat het regen seizoen is, zo'n 35 graden.

Terug naar onze rivier guesthouse in Kanchanaburi in Thailand. We huren een scooter waarmee we het dorp verkennen en de bridge over de river kwai zien. De meeste toeristen nemen slechts een foto en niet eens de moeite om de brug over te steken. Twee keer per dag rijdt er nog steeds een trein over de brug. Wij lopen uiteraard wel naar de overkant, best wel indrukwekkend, zeker als je ziet hoe gammel sommige stukjes op de brug zijn.
De volgende dag besluiten we naar Erawan national park te gaan, die een hele mooie waterval heeft. Je kan met de toeristenbus, waar je heel erg geplet wordt vanwege de vele mensen en beperkte bussen of zoals wij, met de scooter. Het is wel 60km heen en 60km terug scooteren maar dan heb je ook wel wat. De waterval bestaat uit zeven lagen waar je heen kan wandelen. Bij elke laag kan je ook zwemmen tussen de vissen! Dit zijn visjes die graag aan de voeten likken en bijten. Gelukkig weerhoud dit ons er niet van om er toch lekker in te gaan. Op een bepaald moment moet je 'borg' betalen voor je eigen waterflesjes... Dit omdat je ze dan weer netjes in de prullenbak gooit, bijzonder. De waterval is prachtig en het is niet heel druk dus je hebt genoeg ruimte om lekker te zwemmen. Het begint te stortregenen dus we besluiten te gaan.

De volgende dag vertrekken we naar Ayuttya met de lokale bus en daarna een mini busje. Ayuttya is de oude hoofdstad van Thailand maar het is enorm uitgestorven. Er is 's avonds bijna niemand te zien. We regelen dus gauw een nachttrein ticket (12uur rijden) naar Chiang Mai in Noord Thailand. Helaas moeten we een dag wachten want de trein is vol. Hoe dan, als je niemand is, zou je denken? De trein komt vanaf Bangkok dus vandaar.. Uiteindelijk zijn we blij met de vertraging want MJ krijgt de griep. We huren nog kort een scooter zodat we toch wat van de stad hebben gezien.

Met de schommelde nachttrein, waar iedereen een bed heeft in een lange rij (lijkt een beetje op een ziekenhuis), komen we aan in chiang mai. We pakken direct een busje naar het dorpje Pai. 3uur rijden door de bergen met super veel bochten. We zijn blij als we dit hebben overleefd.. Eenmaal in Pai genieten we vijf dagen van de sfeer, het eten en nog veel meer. We hebben een boomhuisje en er is een lekker zwembad bij. Binnen vijf minuten zijn we op de scooter in het dorpje, wat bestaat uit een grote straat met lekkere eet kraampjes, kunstenaars en kleding. In pai kan je hot springs bezoeken, die wel 100 graden kunnen worden en waar je dus een ei in mag en kan bakken. Ook zijn er kleine watervallen, mooie wandeltochten en scooter paden. Tot slot vinden we Pai het einde omdat we eindelijk weer normaal BROOD/panini's kunnen eten, joepie!! Eigelijk willen we niet uit Pai weg maar er is nog zoveel te doen en zien dus we vertrekken naar chiang mai waar we twee nachtjes slapen.

Chiang Mai is een soort mini Bangkok, erg knus en gezellig. Ook hier verkennen we de boel met de scooter. We vinden een shopping centrum met een H&M die ik zwaar nodig hebt omdat er geen hemdjes in maat M en groter zijn in Thailand. Ik sla dus wat in voor de laatste maanden en Mj koopt een bananen broek :).

Op 6 juni gaan we met de greenbus (airco) van Chiang mai, via Chiang Mai, direct naar Chiang Khong om hier de grens over de steken naar Laos. Tijdens het instappen ontmoeten we een gezellig koppel, Jamie en Logan (LJ) uit aussie/USA. De reis gaat door de bergen en ik wordt (weer) ziek. LJ hebben pilletjes die een beetje helpen. Bij het 'busstation' stappen we op een tuk tuk waar we bij de grens worden gedropt. Via de 'friendship bridge' komen we laos binnen. LJ kan geen geld meer pinnen dus wij schieten het voor en vanaf dat moment zijn we dikke vrienden!
We kunnen de volgende dag mee met de Gibbon Experience met ze vieren, een frans en koreaans meisje en twee gidsen. Een leuke groep waar we veel pret mee beleven. De toer bestaat uit 7 KM ziplinen met zo'n 22 kabel banen. Tussendoor loop je stukken en geniet je van de mooie natuur. Het is een super ervaring. De laatste zipline gaat naar een boomhut waar we in slapen. We lachen, spelen spelletjes en gillen heel wat af. Eerst zit er namelijk een reuze harige spin op ons bed die een gids met zijn blote hand vermoord en dan begint het 's avonds zo hard te onweren dat iedereen zijn spullen moet pakken en naar de keuken moet komen. We doen onze 'luiers' aan maar besluiten dan dat het onweer te dicht bij is en het te gevaarlijk is om te ziplinen naar een veilige plek. We gaan in een kringetje zitten met dikke dekens en wachten tot het ergste voorbij is. Na een uur mogen we weer naar bed maar uiteraard slaapt niet iedereen meer heel lekker.

Tijd om bij te komen is er niet, de volgende morgen gaan we om zes uur eruit om te ziplinen. Het is heel mooi in de ochtend en de wolken hangen zo laag dat je er bijna doorheen gaat! We ontbijten om 8 uur in de hut met rijst en ziplinen en wandelen de rest van de morgen en middag tot we beneden zijn. Met een pickup truck gaan we terug naar het hotel waar we de middag heerlijk slapen zonder enge spinnen en onweer!!

We nemen de slowboat op 9 juni naar Luang Prabang. Slow boat want hij gaat ontzettend langzaam. Groot voordeel; ik wordt niet ziek en het is reuze gezellig met zijn vieren! Op de helft stoppen we en overnachten we in een dorpje wat gemaakt is voor de stop van de slowboten. De volgende dag vaten we nog zo'n 8 uur en dan zijn we in Luang Prabang. Wij regelen een guesthouse met niet hele vriendelijke mensen maar wel een goede prijs. LJ slapen in een super luxe hotel waar we een dag heerlijk zwemmen, eten en genieten. De volgende dag gaan we naar, volgens ons, de mooiste waterval tot nu toe. Kuang Si Waterfall. Met een tuk tuk worden we vervoerd. We lopen tot de top van de waterval mag varen op een bamboe vlot. MJ krijgt ons vooruit met een bamboe stok, wat een super ervaring. Beneden zwemmen we heerlijk in het frisse water. Het water is enorm blauw en dit komt door lime stenen die in het water zitten.
We nemen afscheid van onze vrienden want zij gaan naar Vietnam. Ook wij gaan overmorgen naar Vietnam met het vliegtuig(14 juni). Het plan was om met de bus te gaan, zo'n 28uur met de bus verdeeld over een paar dagen maar omdat ik niet echt tegen de busreizen kan vliegen we liever een uurtje :).

Wij gaan nog even lekker eten bij de avond markt in Luang Prabang en ons klaar maken voor Hanoi (startpunt). Bedankt trouwe lezers voor het lezen en de leuke reacties die we krijgen!

Heel veel liefs uit Laos van MJ en Jacky.

• 13 Juni 2015 - 12:32

Eemz :

Superrrr ik ben blij dat jullie Azië fans zijn geworden!! Have fun in Vietnam! ❤

• 13 Juni 2015 - 15:29

Baily:

Leuk hoor,geniet er nog van xx

• 14 Juni 2015 - 11:23

Annie :

Wow, globetrotters wat een verhaal weer! Belevenissen / ervaringen om nooit te vergeten! Waren wij ook nog maar even jullie leeftijd. ...hihihi dan pakte ik direct een backpack

• 14 Juni 2015 - 21:58

Marij:

Wat vervelend dat je nog zo vaak wagenziek bent! Maar als MJ zijn bananenbroek aan heeft, maakt dat vast een hoop goed.. hahaha! Toch heerlijk, dat je na 20 watervallen alsnog mooiere tegenkomt! Dat is pas een heerlijk leven :)

• 19 Juni 2015 - 21:38

Elly:

Wat een belevenissen en een prachtig verslag. Smullen hoor. En die bananenbroek past wel bij MJ!!!

• 22 Juni 2015 - 16:55

Ans Donker:

Eindelijk op mijn gemak, en niet in een Mc Donald in Frankrijk, jullie verslag gelezen.
    Jullie maken ook niets mee he, Geniet nog maar de komende tijd, de tijd gaat snel genoeg Dikke kus Ans

• 25 Juni 2015 - 08:57

Anoek:

Wij horen graag alle tips voor vietnam! Veel plezier nog xx