same same, but different: Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van MJ & JACK - WaarBenJij.nu same same, but different: Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van MJ & JACK - WaarBenJij.nu

same same, but different: Vietnam

Blijf op de hoogte en volg MJ & JACK

08 Juli 2015 | Vietnam, Hoi An

Hallo lieve familie en vrienden,
Daar zijn we weer vanuit vietnam, waar we De afgelopen vier weken hebben doorgeracht, vietnam, een prachtig land met mooie natuur en goedkoop eten;).

We gaan even terug naar 14 juni, de dag dat we Laos inwisselen voor Vietnam. We vliegen naar Hanoi en kunnen tijdens de reis veel van beide landen zien vanuit het vliegtuig. We slapen in Hanoi in de oude stad waar zich veel winkels en hotels bevinden. Er is een avondmarkt en er zijn veel tentjes waar je op de straat op plastic stoelen kan eten. Wat direct opvalt is dat de vietnamezen ook allemaal samen op straat eten en tegen toeristen niet heel aardig zijn.

Vanuit Hanoi gaan we naar Halong bay, een baai met allemaal kleine eilanden in het water waarvan de meeste onbewoond zijn. Wij doen een twee dagen en 1 nacht toer door de baai. We hebben een mooie kamer op de boot met eigen badkamer. We mogen kayakken langs de eilandjes en MJ en ik volgen een schildpad die onder onze kayak meezwemt, heel erg leuk om te zien. Ook stoppen we bij een enorme grot waar je doorheen kan wandelen en met uitzicht over de baai. Tot slot gaan we naar een eilandje waar een strandje bij zit waar we even kunnen zwemmen. Na het avondeten doen we met wat mensen een poging om inktvis te vangen zonder aas (wel kunstaas), Inktvissen komen namelijk op het licht af. Athans dat zeiden ze maar na twee uur geven we op want niemand laat zien hoe het echt moet! De tweede dag varen we nog lekker door de baai en wordt er uitgelegt hoe je vietnameze loempia's maakt. Ze zijn echt niet lekker en mijn Buurvrouw Marja kan het wel 100x beter :).

Vanuit Hanoi vliegen we naar de grooste stad van vietnam, Ho Hi minh city. De reis er naartoe is een ramp met vietjet dus als je deze maatschappij kan ontwijken vooral doen. Eenmaal in HCMC kijken we onxe ogen uit, vooral in het verkeer. Ze rijden hier allemaal door elkaar en mensen steken lopend over op de snelweg, al gauw passen wij ons aan en zijn we net zo gek als de vietnamezen:). We gaan een dagje naar de Mekong Delta, een heel mooi gebied ongeveer twee uur onder de stad. Met een boot met tuinmeubelen erop worden we vandaag vevoerd, er staat een heerlijke wind op de rivier. We zien hoe cocosnoot snoep word gemaakt, gaan naar een bijen boederij, houden een reuze slang vast, luisteren naar traditionele vietnameze muziek (geef mij de 3 J's maar), voeren krokodillen een stukje vlees en varen met kleine bootjes door de zij riviertjes in de delta. Een top dag en dat samen voor dertien euro... wauw! Elke middag stortregent het en zo ook deze middag, we zijn net op tijd in de bus! Het water heeft geen mogelijkheid om weg te lopen dus lijkt alles op een zwembad!
Op de 22e houd MJ het officieel 2,5 jaar met mij uit dus vieren we dit met een sushi date, lekker. We bezoeken het oorlogsmuseum in de stad, erg indrukwekkend.

Vanaf HCMC gaan we naar een strandplaats genaamd Muin Ne waar we in een prachtig hotel zitten van een Belg en Hollander. We vermaken ons hier prima in het zwembad en met wandelingen in het dorp. We doen een toer
Met de hoogteputen van Muin ne. We stoppen bij een rivier genaamd Fairy Stream, deze loopt vanuit de bergen langs de duinen, erg mooi. We stoppen bij een vissersdorpje waar allemaal vrolijke bootjes liggen. Dan gaan we naar de witte zanduinen, prachtig, overal waar je kijkt zie je duinen, het is net een woenstijn. We wandelen een lekker stuk totdat het weer omslaat en we bijna terug rennen. Het is weer middag dus dat betekent regentijd!! Met de half open jeep worden we lekker nat en stoppen we nog bij de rode zanduinen, ook erg mooi. Eigelijk zouden we hier zonsondergang bekijken maar gezien het weer vind niemand het een probleem om dit over te slaan.

Vanaf muin ne gaan we naar een bergdorpje Dalat. Het is een hobbelweg met meer grind dan asfalt maar ik heb een plekje voorin gekregen dus
gaat het allemaal goed. Als we aankomen in ons guesthouse zijn we teleurgesteld. We hebben 3 x 2 persoonsbedden in de kamer voor ons twee maar het is super smerig. We besluiten overdag maar in een cafe te zitten en te slapen in onze lakenzakken die lekker schoon zijn. We doen een dagje easyriders, wat betekent dat je achterop bij een vietnamees gaat die de omgeving laat zien. Een superleuke dag, Dalat bestaat vooral uit bergen, theevelden, koffievelden, fruitbomen en watervallen!
Wat ook op het verlanglijstje stond in dalat was het abseilen van watervallen!
Helaas zijn er problemen en zijn de watervallen gesloten dis verlaten we Dalat een dag eerder voor Nha trang, binnen vier uur zijn we
Hier met de bus ; Het russische paradijs. We hebben een hotel vlak bij zee en bekijken de boel. Er zijn dus heel erg veel russen in dit stranddorp. We nemen een duik in de zee, die erg veruilt is met plastic, bah. Verder is het wel een leuk dorpje om in rond te lopen maar zeker niet de favoriet. In de favoriet zitten we namelijk nu Hoi An.

We nemen de nachtbus die ons binnen 14 uur naar hoi an brengt. Na lang protsteren krijg ik een plek om te tweede rij (de stoelen zijn een soort lig stoelen maar niet lang genoeg om je benen te sterkken voor ons nederlanders). De buschauffeurs zijn er niet blij mee want alleen vietnamezen mogen vooraan de beneden zitten. Om zeven uur sochtends komen we aan in hanoi waar we eerst lekker slapen in het guesthouse. De kamer die we hebben gereserveerd is er niet dus we moeten naar de buren 500 meter verder aan het strand, geen probleem. De nachten erna slapen we wel lekker in ons orginele guesthouse. Bob en Marinus (mj's ooms uit bali) zijn er ook een weekje, gezellig. Zij zitten in een luxe hotel waar wij binnen sneeken en net doen alsof we er bij horen;). We brengen onze dagen door aan het strand en wandelen heel wat af. Ook het dorpje zelf, Hoi an, is heel er leuk, vooral 's avonds als er overal lampionnen aan zijn in de autovrije (!) Stad.

Over twee dagen (vrijdag) vliegen we naar Kuala Lumpur, Malaysia. De dag daarna, zaterdag 11 juli, zie ik mijn papa en mama weee, joepie!! Daar gaan we twee weekjes meereizen en MJ en ik gaan dan nog twee Weken zelf reizen door Malaysie. Tijd vliegt voorbij want over minder dan twee maandjes zullen wij alweer in nederland zijn!
We gaan nog even extra genieten maar kijken ook al uit om iedereen weer een dikke knuffel te geven.

Heel veel liefs van MJ en jacky uit Vietnam!

• 08 Juli 2015 - 13:13

Jan:

gaat nog steeds oke daar, mag wel zeggen steeds beter. nog van harte met jullie 2 1/2 jaar, alles straalt nog dus nog lang te gaan. kijk naar je ouders (30) en ons (47). hebbem je gemist met het etentje op delfshaven, maar maken het later wel weer goed. heel veel plezier met bezoek van john en anne. XXXXX

• 08 Juli 2015 - 13:15

Sonja:

Wat mooi. Wat fijn dat je ouders zo komen. Genieten voor jullie allemaal. Xxxxxxxx

• 08 Juli 2015 - 13:32

Eemz:

Hellooo sis and MJ! Jammer dat niet alles leuk was maar dat heb je wel eens. Jullie zien in ieder geval veel leuke dingen. Stiekem vind ik het wel erg leuk dat jullie al bijna thuis komen. Veel plezier met papa en mama. Max en Lisa kijken ook uit naar Bali. Safe travels and have fun. Dikke kus van mij xxxx

• 08 Juli 2015 - 15:02

BESTDADINTHE ROSSFAMILY:

Mooi verhalen.tot ?

• 08 Juli 2015 - 19:41

Renee:

Wat een herkenbare verhalen! Krijg spontaan heimwee. Die tour in halongbay is precie t zelfde als dat wij hebben gedaan haha. Vond alleen de vietnamezen wel heel aardig! Maarja tis net wie je treft. Leuk te horen dat jullie de mekong delta ook zo leuk vonden :) jullie hebben zo te lezen alles gedaan wat je er kunt doen. Zelfs die bus omg!!! Die was zo smal dat wij lazy ass t vliegtuig hadden gepakt haha. De slaapbus naar Dalat was wel prima. Heel veel plezier met je ouders, zal super worden! Nog minder dan 2 maanden begint eindelijk op te schieten. =D dikke kus xxx

• 10 Juli 2015 - 09:06

Yfm:

Wat een geweldige ervaring hebben jullie in Vietnam opgedaan

• 10 Juli 2015 - 16:35

Marija:

Hoi Jacky en Maarten Jan
    Wat leuk dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben.
    En elkaar al 2en half jaar kennen,en naar oorlogs museum gaan(als dat maar goed gaat).
    Hoop dat jullie een leuke tijd hebben met je ouders.
    Wens ze een fijne vakantie van ons(we hebben ze gemist,voor dat ze weg gingen)wij waren zelf op vakantie.
    Xxxx,en groetjes van ons.

• 16 Juli 2015 - 16:24

Marij:

Woaaaah leuk verhaal hoor, maar die twee maanden totdat je weer in ROFFA bent klinken veel beter! Het lijkt wel een eeuwigheid, maar uiteindelijk gaat het altijd nog te snel voorbij! Geniet nu het nog kan, dadelijk heb je weer het werkleven, trainen en op de bank hangen ;)