Goodbye Downunder, hello again Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van MJ & JACK - WaarBenJij.nu Goodbye Downunder, hello again Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van MJ & JACK - WaarBenJij.nu

Goodbye Downunder, hello again Bali

Door: jacky

Blijf op de hoogte en volg MJ & JACK

29 April 2015 | Indonesië, Denpasar

Ik schrijf dit vanaf een mooie villa in semiynak, Bali maar denk af en toe nog wel eens aan ons oude huisje; de Pajero. Begin April hebben wij het voor elkaar gekregen om onze 4WD te verkopen aan een, jawel, Dutchie! Ingevlogen vanuit Melbourne en direct verliefd, hoe kan het ook anders... gelukkig hadden we de kans gepakt om nog even naar Cape tribulation te gaan waar familie vrienden wonen en een eigen kanoe bedrijf hebben.
Astrid en Pete hebben twee hele lieve meiden (amy en yasmin) die ook wel jungle girls worden genoemd. Ze wonen in de daintree area, het oudste regenwoud van Australie. Ze hebben een rivier in de achtertuin, een kabelbaan, een kanoe als schommel, & een klimboom waar onzettend lekker fruit in groeit! Een kinderparadijs kan je het ook wel noemen, en wij gedragen ons graag wat jonger (ja nog jonger) dan dat we zijn. We bezoeken mooie (zwem)rivieren, kanoen in zee, bouwen dammen,slingeren over water en kijken toe hoe alle jonge kinderen van hoge rotsen springen! Ook eten we lekker fruit ijs tussen de fruitbomen en zoeken we paaseieren in de lokale speeltuin. Kortom: een supertrip en nog even goed genoten van de auto!!

Als we terugkomen, verkopen we dus de auto (bedankt voor alle hulp) en moeten we er dan echt in gaan geloven; het hostel leven... Omdat wij eigelijk geen hostels gewenst zijn, willen we wel een Dorm(kamer voor 4-12mensen) proberen. Laten deze nou net vol zitten, wat jammer... voor een prikkie erbij, mogen we een prive kamer dus de echte Hostel ervaring komt nog wel. Ooit....
We besluiten een ticket te boeken naar Bali op 12 april, zo kunnen we nog wat leuke dingen doen in cairns en wat familie en vrienden zien. Onze duitse vrienden die we weer tegengekomen zijn in Cairns, vertrekken en we nemen afscheid. Het lagoon van cairns kennen we van voor naar achter van links naar rechts maar vervelen doen we geen moment. Astrid, amy en yasmine (uit Cape Trib) komen nog een dagje gezellig spelen in het lagoon! Ook hebben we een kennis in Cairns (die Rossjes hebben ook overal connecties..) waar we lekker japans mee eten. Dan komt mijn nicht uit Canberra, Sarah, met haar vriendin Amy(Ja, nog een Amy maar Amy Ross jij bent toch de coolste Amy hoor). Zij gaan een weekje op vakantie in de buurt en komen ook een dagje buurten. Sinds wij nu echte experts van Cairns zijn, leiden we hen rond. En om het nog extra leuk te maken, zien we ook nog onze lieve vrienden uit Yamba, die ons in Yamba gratis onderdak, eten en heel veel gezelligheid aan hadden geboden.
Na al deze leuke bezoekjes, komt er dan toch een eind aan ons Australie avontuur, but we will be back. We hebben genoten van de mensen, de natuur, de auto en nog heel veel meer. De tekst; "Goodday mate, how are you doing" & "no worries" gaan we missen ;). Maar "no worries" want wij gaan weer door naar ons volgende avontuur: Asia here we come.

Dat klinkt zo makkelijk maar de reis was minder comfortabel. Als we willen inchecken, blijkt dat je alleen het land in mag, als je een bewijs hebt dat je er binnen 30 dagen weer uit gaat. Lekker dan, wij plannen dus helemaal niks. Er zit niks anders op, dan een ticket boeken ergens in azie. Het wordt de goedkoopste optie; singapore. Ons volgende doel staat dus vast 12 mei in Singapore zijn. Goed, we mogen nu het vliegtuig in dus nu moet het goed gaan. Helaas wordt ik (vlieg)ziek en omdat dat bijna heel de vlucht zo is, moet ik op het vliegveld van Bali langs de quarantaine. De dokter moeten we wakker maken (haha) en meet de bloeddruk en geeft een zakje medicijnen, die ik natuurlijk niet neem.
De villa van Bob en Marnius (mj"s ooms) staat leeg dus daar mogen we de eerste drie nachten slapen. Ik zal eerlijk toegeven; onze dagen bestaan uit slapen (in de auto werden we namelijk altijd vroeg wakker) zwemmen in het zwembad en de zee en lekker, heel lekker eten. We verkassen van de villa naar het penthouse en dan naar een villa van vrienden, wat een service en wat fijn. Ondertussen krijgen we uit Nederland het goede nieuws dat mijn broer Max is geslaagd voor zijn bouwkunde diploma, joepie; nogmaals gefeliciteerd!!!
We doen een scooter tour met Marinus en een vriend naar het zuiden en stoppen bij allemaal mooie plekken.
Bob heeft een vriendin die een week langs komt en wel van actieve dingen houd, in tegenstelling tot Bob, dus wij gaan veel met haar op stap, erg gezellig! We bezoeken de Tanah Lot, een tempel die in het water staat, waar je heen kan lopen als het eb is. Ook zijn er op de weg hier naartoe allemaal leuke winkeltjes waar je voor leuke prijzen, leuke dingen koopt. De zonsondergang schijnt adembenemend te zijn en de tempel weerkaatst dan in het water. Klinkt mooi he? Helaas kunnen we je niet vertellen hoe dit er uit ziet want er viel niks te zien vanwege de bewolking. Ondanks dat, toch een mooie dag gehad. We hebben een scooter dag naar Uluwatu, zuid west in Bali. We stoppen weer op mooie plekken en gaan door tot de Uluwatu Tempel. Hier lopen heel veel aapjes rond, die eerlijk gezegt leuker zijn dan de tempel ;). Bij een vrouw wordt haar waterfles afgepakt door een aap (elke 5min word omgeroepen om geen losse voorwerpen in je handen te houden) en bij een andere mevrouw haar bril. Er is een "apenman" die spullen terugpakt van de apen, door ze te misleiden met fruit. De vrouw krijgt haar (kapotte) bril terug en moet er nog voor betalen ook ;). We scooteren in een keer goed terug naar de villa waar we weer even slapen. 23 april is het zo ver; MJs papa en mama komen aan in Bali en Marinus is jarig, wat een feest dag!
We halen Piet en Sonja op van het vliegveld en hebben met ze allen een heerlijke dag in de villa. We eten verse hollandse kaas, rookworst, hagelslag, drop en stroopwafels!
Een jetlag is niet mogelijk voor P&S want de volgende dag gaan we naar de gili eilanden. Om 07.00u staan we klaar voor de taxi die er om 07.30 Nog niet is. Er is een miscommunicatie geweest dus gaan we met een amdere taxi, die hard doorrijdt en ervoor zorgt dat we de 09.15 boot halen!

We varen direct naar Gili T. Waar de mannen (MJ en piet) op huizenjacht gaan. Helaas zijn de prijzen boven het door ons gestelde dagelijks budget, dus gaan de dames op stap (sonja en ik) en vinden een straatje met twee kamers naast elkaar tussen de locals, prima! We settelen en kunnen niet wachten om de zee in te duiken want wat hebben we het warm. We eten lekker veel indonesisch en het bevalt zowel p&s als ons heel goed. Onze tweede dag op het eiland besluiten we een rondje om het eiland te lopen. (Zonder stoppen duurt dit zo'n 2uur) Wij stoppen op de mooie plekjes (schommels in het water) en om te schuilen want ja, het regent, het regent hard!! We maken onze tocht gewoon af want op een eiland kan je natuurlijk niet halve wegen omkeren..Omdat het 's avonds nog plenst, gaan we bij de buurvrouw (heel goedkoop) eten en wat is het lekker...
De volgende dag nemen we de boot naar Gili Air, eens kijken hoe het weer daar is.. Als we vertrekken zien we al een hele dikke grijze wolk. We denken aan de goede kant te gaan zitten maar er blijkt geen goede kant te zijn. We worden heel nat en de golven worden steeds hoger. Nou zijn het niet de stevigste boten dus spannend is het zeker. Voor de zekerheid heb ik vast een zwemvest aan. De golfen komen hoog, en de boot schommelt veel omdat iedereen aan het overdekte (hier wordt je alsnog nat) wil zitten.

We zijn er! De regen gaat nog hard door maar dat geeft niks want nat zijn we toch al. We vinden een mooi plekje dichtbij de haven waar we lekker in de regen in het zwembad zwemmen en binnen in de kamer schuilen. Ook hier eten we bij de lokale buurvrouw want verder kom je niet met alle plassen water. We verkassen de volgende dag naar strandhuisjes (letterlijk op het strand) en de zon laat zich zowaar een paar uur zien!! Dat betekent veel zwemmen en snorkelen. De turtle is nog niet gespot maar we geven zeker niet op. We slapen twee nschten letterlijk op het strand, in een heel leuk huisje met zonsondergang uitzicht. De zon komt heel af en toe te voorschijn maar we zijn al blij als het droog is. We wandelen om het eiland en nemen nog een lekkere duik.
Vandaag hebben we de boot terug genomen naar Padangbai en vanaf daar zijn we naar Semiynak gegaan, waar we in een mooie villa kunnen verblijven. Onze volgende stop wordt hoogswaarschijnlijk Ubud en vanuit daar willen we wat watervallen en tempels bekijken.

Bedankt weer voor het lezen en als jullie wat zon naar Bali opsturen, doen wij hetzelfde terug :) liefs jacky en maarten xxxx

• 29 April 2015 - 16:01

Lisa:

Ik schrijf dit vanachter een bureau met uitzicht op het grauwe Nederlandse weer, maar wat een heerlijk verhaal weer! Geniet ervan en bewaar nog maar een stukje Bali zodat jullie dat met ons kunnen ontdekken in augustus! xxxx

• 29 April 2015 - 16:28

Amy (the One And Only):

Hellooooo and terima kasih voor dit leuke verhaal. Wat een grapjassen zijn het ook in Bali, geld betalen om je eigen bril terug te krijgen hahaha, pure entertainment. Ik hoop dat de zon snel weer terug komt! In Singapore is het volgens mij altijd HEET dus no worries ;) Is de lonely planet goed aangekomen? En hou je inmiddels van rijst en noodles? (die zullen jullie nog veel gaan eten). Pas goed op elkaar, stap niet in gevaarlijke bootjes and have fun :) :) Groetjes aan P&S ^^ en een dikke smakkerd voor allebei xx

• 30 April 2015 - 23:25

Elly:

Hallo Jacky en Maarten Jan,
    Prachtig om dit weer te lezen. Jullie kunnen zo aan de slag als tekstschrijvers. Volop mogelijkheden.

• 02 Mei 2015 - 00:30

Marij:

Klinkt net als Malgrat.. zo'n huisje op het strand ;p behalve dat het daar bloedheet was haha! Achter de wolken..

• 09 Mei 2015 - 09:10

Yfm:

Wat een gezellig verhaal om te lezen, beleef het helemaal mee, zelfs het bootschommelen hihihi. Geweldig dat Piet en Sonja erbij zijn, ook zij vinden het vast een hele belevenis